Het regent zonnestralen

Met het zout nog op de lippen, het zand nog in de haren en de blos nog op de wangen schrijf ik dit artikel. Afgelopen dagen ben ik namelijk samen met Danique naar Domburg geweest. Onze week bestond uit dorpjes bezoeken, fietstochten, koffies drinken en vele strandwandelingen maken.

Al een tijdje stond een dagje of het liefst meerdere daagjes strand op onze planning. Maar onze lijst met ideeën, die we ooit nog willen is inmiddels huge, dus zodoende was het al tijden uitgesteld. Deze week was het eindelijk zo ver: Uitwaaien op het strand van Domburg. We hadden een appartementje bij hotel Bommeljé gehuurd, echt een heerlijke ruime kamer met een mooie badkamer en zelfs een balkonnetje. Nou was het iets te fris om op het balkon te zitten maar s’ochtends even door de buurt gluren kan natuurlijk geen kwaad.

Dinsdagochtend begonnen we onze mini-vakantie met een worteltaartje en (uiteraard) een Zeeuwse Bolus bij de Bier-en melksalon. Een heerlijk plekje waar we in die drie dagen vaste klant werden met een vast recept. De cappuccino met havermelk en een latte macchiato stonden bijna al klaar voor we überhaupt goed en wel binnen waren, heerlijke plek dus!

Wat een geluk hadden we ook met het weer. ” Het regent zonnestralen” beschrijft precies hoe onze dagen eruit zagen. Dat is toch uniek in februari!? Dinsdag en woensdag hebben we zelfs, wel achter een glazen windscherm, zonder jas van de zon genoten! We wandelden dinsdag uren over het strand en dronken ‘s middags gezellig nog een koffietje in de salon met de ouders van Danique, die zo lief waren geweest om ons naar Domburg te brengen. We bezochten winkeltjes, genoten van ons eerste ijsje van het jaar en sloten de eerste dag af bij de Mexicaan. We creëerden onze eigen tapas door allemaal kleine voor- en bijgerechtjes te bestellen, zo gezellig! Nu was ik al vaker in Domburg geweest, maar wat mij opviel is dat ook hier de leukste hotspots opduiken. Allemaal nieuwe boetiekjes en koffietentjes. Natuurlijk zijn er ook nog de standaard souvenirwinkels, waar elk jaar hetzelfde te vinden is, maar ook dat hoort een beetje bij zo’n vakantiedorp. Nadat we al 15,5 kilometer gelopen hadden, ploften we, na nog een avond wandeling over het strand, heerlijk op de bank in ons appartementje.

Woensdag begon met een heerlijk pannenkoekenontbijt wederom bij de Bier- en melksalon. Eigenlijk was het de bedoeling om elke ochtend ergens anders te gaan zitten, maar deze plek was gewoon té gezellig. Toen stonden we voor onze volgende uitdaging; de tandem. Hierbij wordt je samenwerking altijd op de proef gesteld. Gelukkig hadden we al snel de smaak te pakken en fietsten we die dag heerlijk van Domburg via Zoutelande naar Vlissingen. Na deze dag hadden we gewoon 40 km op de teller staan. We dronken koffietjes zonder jas achter glas, wandelden door de branding, kletsten uren, brachten elk leuk winkeltje een bezoekje en fietsten tegen de wind in verder. In Vlissingen was het heerlijk rustig. Normaal ben ik de drukte van de zomer gewend. We zaten lekker aan de boulevard te kijken over het water. Ik blijf mij verbazen over de grote vrachtschepen die er altijd langskomen. In de verte zag ik Breskens en Cadzand liggen, waardoor ik al weer zin kreeg in de komende zomer.

Met de wind in de rug ging de terugweg een stuk gemakkelijker. Terwijl de zon langzaam in de zee zakte fietsten we door de duinen. Gelukkig stopten we net op tijd om die vuurrode bol nog te zien verdwijnen. We legden dit natuurlijk even vast en besloten dat we toen ook wel een koffie pauze hadden verdiend. Het laatste stukje naar huis was misschien wel door de nét iets te harde zadels het zwaarst. Met lekker hapjes kletsten we nog uren in ons appartement en zo vloog ook de tweede avond voorbij.

Helaas, aan alles komt een einde, de laatste dag is aangebroken. We ontbeten wederom in ons favoriete tentje en wandelden opnieuw 10 kilometer over het strand. Echt, we hebben in ieder geval genoeg beweging gehad deze week. De terugweg naar huis zou een 5 uur durende bus+trein+auto rit worden dus we maakten van onze lunch een dinertje. Met verschillende, onwijs lekkere hapjes bij Strand90 sloten we onze paar daagjes strand af. We glipten nog gauw een paar leuke winkeltjes binnen, een paar cadeautjes werden afgerekend en toen begon de terugreis. Onze dagjes uitwaaien aan het strand van Domburg zitten er al weer op. Maar wat heb ik genoten!